De aanvraag stond onder leiding van de nieuw aangestelde ‘new business developer’ Gjilke Keuning (foto). Assistent-onderzoeker Karen Bosch, die ook in het project zal meewerken, schreef mee. Het tweejarige onderzoeksproject, met een totaalbegroting van 4,3 ton, zal samen met het werkveld methoden, technieken en kennis ontwikkelen voor het maken van goede infographics, die niet alleen aantrekkelijk zijn maar ook correct en betrouwbaar. Belangrijke aanleiding voor het onderzoek is dat de vraag naar infographics en datavisualisaties in de markt snel toeneemt. Bedrijfsleven, instellingen, overheden en media zetten deze middelen steeds vaker in om grote hoeveelheden data of complexe informatie – letterlijk – inzichtelijk te maken voor hun doelgroepen. Statistische, economische, demografische en geografische processen laten zich uitstekend met visuele middelen vertellen Every Picture Tells a Story wordt uitgevoerd in de kenniskring Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek die onder leiding staat van dr. Piet Bakker. Carel Kuitenbrouwer (foto) zal de hoofdonderzoeker zijn. Voor het project is een consortium gevormd met BNO, Argumentenfabriek en in60seconds. Daarnaast zullen meerdere mkb-bedrijven, onderzoekers en studenten van de HU aan het project deelnemen. De HU-minor EMD die gewijd is aan infographics en datavisualisaties en onder leiding staat van Gert-Jan Peddemors en Kuitenbrouwer, zal een nauw verband met Every Picture Tells a Story krijgen. Verder zullen er pilotprojecten worden uitgevoerd, kennis- en uitwisselingsplatforms opgericht en handleidingen en best-practices worden gepubliceerd ten behoeve van het onderwijs en de praktijk van deze boeiende informatie- en communicatiemiddelen. Hieronder de link naar de aanvraag: Every Picture Tells a Story projectaanvraag Bron originele artikel: Journalism Lab