Als warme broodjes…

11 jaar animaties & infographics

In 2009 startten Arent Benthem en ik in60seconds: een bureau dat gespecialiseerd is in het verhelderen van complexe informatie door middel van visualisaties. Uitleganimaties en infographics waren in die tijd sterk in opkomst, iedereen wilde er wel eentje hebben. Lange tijd gingen ze dan ook als warme broodjes over de toonbank, zonder vragen over implementatie of de return on investment.

Tegenwoordig zijn uitleganimaties en infographics niet meer weg te denken uit het medialandschap en zorgen ze voor een hoop extra begrip op het gebied van complexe materie. Daar zijn we uiteraard erg blij mee! Maar toch zit ons iets dwars, want er is nog veel ruimte voor verbetering. En daar vertellen we graag meer over.

Jerry Renes | Partner @ in60seconds

“Het internet kent een oneindig groot kerkhof voor ongeziene content zoals blogposts, animaties en infographics.” ⚰️

Een ongeziene dood

Het lot van veel online content

In de afgelopen jaren zagen we vaak dat bedrijven mooie infographics of animaties lieten maken, die vervolgens online plaatsten, waarna men achterover leunde in de hoop dat mensen vanzelf langskwamen om de content te bekijken. Uiteraard wilden we deze klanten graag helpen om hun verdiende publiek en een goede ROI te bereiken. Toch deden klanten dat vaak liever zelf, of ze wilden er geen extra kosten voor maken. Zonde, want hierdoor werden visualisaties soms slechts door een paar honderd mensen bekeken, terwijl het potentiële publiek uit tienduizenden mensen bestond.

Aan visuele content die nauwelijks wordt bekeken, hebben onze klanten natuurlijk niet zoveel. Dan kun je als bureau natuurlijk denken “Hey, wat maakt het uit? We hebben weer een animatie gemaakt toch?”, maar je kunt jezelf afvragen wat zoiets op de lange termijn voor je bureau doet. Komt zo’n klant nog eens terug? Wellicht krijgen klanten het idee dat het aan de kwaliteit van de content ligt? Kortom, onderaan de streep hebben we er als bureau veel baat bij dat de visualisaties die we maken ook daadwerkelijk bekeken worden en onze klanten hun gestelde doelen halen.

Benieuwd of jouw content haar maximale potentieel bereikt? Laat dan nu je content en website benchmarken!

Benchmark aanvragen ›

Waarom veel content ongelezen blijft

Onbewust verstoppertje spelen

Bezoekers kunnen op verschillende manieren bij online content terechtkomen. Bijvoorbeeld via updates van je organisatie op social media, of via links op websites of via advertenties. Maar minstens zo belangrijk en misschien wel het belangrijkst zijn bezoekers die, zonder daarvoor te betalen, via een zoekmachine bij je online content terechtkomen. Dit zijn mensen die actief naar je content op zoek zijn en dat maakt ze een potentiële klant.

Maar het probleem is dat er voorafgaand aan het maken van veel online content geen onderzoek wordt gedaan naar de vragen die binnen de doelgroep spelen en welk zoekgedrag hieruit voortkomt. Dit maakt de inhoud van veel online content minder relevant, minder vindbaar en dus minder bekeken.

We hebben het niet alleen over visuele content zoals animaties en infographics, maar ook over tekstuele content, zoals blogs. Het is namelijk heel belangrijk dat visuele content en tekstuele content elkaar vergezellen. Tekstuele content kan helpen om visuele content vindbaar te maken, terwijl visuele content daarentegen kan helpen om tekstuele content duidelijker en aantrekkelijker te maken.

Het begint met relevantie en kwaliteit, maar onder de motorkap dient er ook nog een en ander in orde gemaakt te worden. En helaas gaat het daar nog vaak mis. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de content voor goede vindbaarheid te optimaliseren en dit gaat verder dan alleen het enkele malen laten terugkomen van een belangrijke term. Ook de techniek achter de website speelt een belangrijke rol. Websites die relatief weinig fouten bevatten, gebruiksvriendelijk, snel en veilig zijn, scoren aanzienlijk hoger binnen de zoekresultaten.

Van ongelezen naar best bekeken content

De ideale voedingsbodem voor het creëeren van succesvolle content

Maar hoe creëer je nu het ideale uitgangspunt voor goed bekeken tekstuele en visuele online content? Dat begint met inzicht krijgen in een aantal belangrijke KPI’s die bepalend zijn voor de relevantie en vindbaarheid van je online content. Onze Visibility Benchmark Tool kan daarbij helpen!

Onze Visibility Benchmark Tool test je online content op een viertal KPI’s. In elk van de nog volgende blog posts behandelen we een van deze KPI’s waarmee u kunt werken aan beter vindbare content.

1️⃣ Relevantie; in hoeverre de content aansluit op vragen vanuit de doelgroep.
2️⃣ Kwaliteit; de mate waarin de content visueel aantrekkelijk en toegankelijk is.
3️⃣ Zoekmachineoptimalisatie; tekstuele en technische aanpassingen voor betere vindbaarheid.
4️⃣ Techniek; de gebruiksvriendelijkheid, veiligheid snelheid van je website.

Vraag onze visibility benchmark aan!

En krijg direct meer relevante bezoekers

Om een nultmeting te kunnen doen op bovenstaande KPI’s hebben we onze Visibility Benchmark Tool ontwikkeld. Naast een rapportage met scores op het gebied van de vier eerder benoemde KPI’s, leggen we met de benchmark kansen bloot voor nieuw te ontwikkelen content, waarmee u potentiele klanten kunt bereiken die tot nu toe nog niet bereikt werden.

In het rapport dat u van ons ontvangt, geven we scores in verschillende categorieeen en adviezen om deze scores te verbeteren. De hele rapportage is toegespitst en gebaseerd op resultaten van je website. We zijn ervan overtuigd dat onze benchmark u verder kan helpen en zichzelf voor ons uiteindelijk terugverdient. En dat is precies reden waarom we de eerste vijfentwintig Visibbility Benchmarks gratis weggeven.

Aanvraagformulier Visibility Benchmark

  Ja, ik heb de LinkedIN post geliked 💖 en iemand in de comments getagged.🏷️