Keynote speaker Sean McNaughton werkzaam voor The National Geographic gaf de aftrap en sleurde het publiek meteen mee into deep space. Een opeenvolging van krachtige infographics over de ruimte, planeten en zonnestelsels. Cut the crap Sean: ‘It’s all about the beauty of complexity’.

Vervolgens met Hoogleraar Michael Stoll weer terug in de tijd met een hele berg oude atlassen op zoek naar het begin van de datavisualisatie. Met onder andere Cram’s Atlas of the World uit 1883, een van de voorlopers van infographics zoals we die nu kennen.

10:35 The Battle is on! tussen Loek Weijts en Thijs Unger. Aan hen de taak om in een paar uur een infographic maken over Victory Boogie Woogie, een sterrenstorm en Jan Willem Holleeder.



Jan Rothuizen, maker van de Zachte Atlas van Amsterdam geeft ons een kleine kijk in zijn creatieve proces. Op bijna CSI-iaanse wijze gaat Rothuizen te werk. Crime scene: Hans Brinker Budget Hotel. Pen in de hand, A4 op schoot, foto’s van het bewijsmateriaal en plastic zakjes vol stukjes uit andermans leven. Ook begrijp ik nu eindelijk zijn keuze voor het woord zacht. Zacht, omdat de stad niet alleen bestaat uit geografische elementen maar ook uit ontmoetingen, ervaringen, emotie en verwachtingen. Mooi!

‘Waar houden kaarten op en beginnen infographics?’, stelt Jan Willem van Eck. Goeie vraag! Is daar een lijn te trekken? En is het nodig om een lijn te trekken? You decide.

‘Het brein is lui’ aldus, Frans Verstraten, professor experimentele psychologie aan de Universiteit Utrecht. ‘Ze vult alles zelf in en is makkelijk te flessen’. Het publiek nam de proef op de som en wat eerst een land zou moeten zijn bleek een koe… Gefopt! Conclusie: aannames en ervaringen kleuren de manier waarop je visuele informatie verwerkt.

14:00 The grand finale! Wie heeft de beste infographic geleverd in de beschikbare tijd? Via een decibelmeter heeft het publiek bepaald en zoals verwacht: gelijk spel! Benieuwd naar het datavisualisatieproces van de heren? In vogelvlucht door de tijd met het volgende eindresultaat:



Met Kat Downs gaat het congres meer richting de menselijke kant van datavisualisatie. Ze stelde zichzelf de vraag: ‘Waar denken mensen aan als zich heftige emotionele gebeurtenissen voltrekken? Wat voelen zij en is dit gebonden aan hun geografische locatie? Door de visualisatie van kernwoorden in twitter geeft ze inzicht in sociale structuren en mogelijkheden om de gemoedstoestand in een land te meten.

Als datajournalist doorloop je een aantal stappen in het creëren van een datavisualisatie: je speurt, analyseert, combineert, visualiseert, schrijft en animeert. Frédérik Ruys, nauw betrokken bij de productie van VPRO’s Nederland van Boven vertelt over het speuren naar informatie over Nederland, het verkrijgen van datasets en de uitdaging om met data meer te laten zien dan alleen statistische gegevens, stippen en pixels.



Op de tune van Back to the Future komt John Grimwade ten tonele in een heuse Delorean en neemt ons letterlijk mee terug in de tijd naar de allereerste infographics: de grottekeningen van de neanderthalers.

Cut the crap – back to the basics! Het Infographics Congres 2012 was weer inspirerend! Een dag met een kleurrijk geheel aan sprekers die in combinatie met een flinke dosis droge humor de zaal wist te prikkelen en te vermaken. En is dat niet precies wat infographics zo sterk maakt…

Leuk om even te kijken: Ready steady bang In Caffeine we trust