Riding in style

Iedere stagiair heeft binnen in60seconds tijd om aan zijn of haar eigen project te werken. Een goede kans om je doelstellingen in te verwerken. Je zou kunnen zeggen dat de klant mijn stagebedrijf is. Dit is fijn, omdat er direct feedback kan worden gegeven. Ik word zo tijdens de productie op tijd in de goede richting geholpen. Het product mag overal over gaan, zolang het maar een doel of duidelijke boodschap heeft. Het mag dus niet iets grappigs zijn zonder reden.

stage frank-02
stage frank-03

Omdat één van mijn doelstellingen was om mezelf meer te ontwikkelen op gebied van stijlen doorvoeren, had ik het idee om een animatie te maken die door verschillende stijlen gaat. De stijlen gaan van zeer eenvoudig naar complex. De elementen krijgen steeds meer detail. Het doel van deze animatie is om de kijker te laten zien wat je met een bepaalde stijl wel of niet kan bereiken. Welke mogelijkheden heeft een uitgebreide stijl wél die een iconische stijl niet heeft? In deze animatie moet ik niet één, maar drie keer rekening houden met het doorvoeren van een stijl.

“Ik had het idee om een animatie te maken in 3 stijlen”

Storyboard

Nu het concept klaar lag, moest ik een leuk verhaal verzinnen. Hoe gaan de stijlen in elkaar over? Selfies maken is tegenwoordig helemaal in, het leek me leuk om dit als overgangselement te gebruiken voor de verschillende stijlen. De hoofdpersonage van de animatie krijgt een mobiel waarmee hij bepaalde ‘stijl-filters’ over zijn selfies kan plaatsen, waardoor de hele wereld in deze stijl veranderd. Ook leek het met leuk om mijn hobby in de animatie te verwerken, namelijk skateboarden. Deze ideeën ging ik verwerken in het storyboard.

stage-frank-3-stijlen-storyboard
stage-frank-3-stijlen

Visual Design

Nu het storyboard af was, was het tijd voor het visual design. Hier moest ik rekening met keuzes voor bijvoorbeeld lijndiktes, gekleurde vlakken, schaduwen, etc. Ondanks dat de stijlen veel van elkaar verschillen, kun je nog wel goed de overeenkomsten zien. Dit komt voornamelijk door het gelijk blijven van de lichaamsvormen. Hierdoor blijft er toch een soort geheel zitten in de animatie.

Muziek

Toen het visual design klaar was, ben ik opzoek gegaan naar een passende achtergrondmuziek. De muziek bepaald het tempo en de sfeer van de animatie. Ik heb voor de muziekgenre ‘funk’ gekozen. Hierbij heb ik een nummer gevonden waar het ritme goed gebalanceerd is tussen vlot en rustig. Er zit een goed tempo in, maar niet te snel, waardoor het niet storend wordt. Dit is ook handig voor de sound effects, het wordt dan geen brei van geluiden.

stage-frank-3-stijlen-AE-01-
stage-frank-3-stijlen-AE-02-

Animeren

Nu kon het animeren beginnen. Ik heb alle illustraties animatie-klaar gemaakt en geïmporteerd in Adobe After Effects. Ten slotte heb ik sound effects toegevoegd waar nodig, om zo de beelden sterker te laten werken.

Eindresultaat

Na hard te hebben gewerkt, is mijn stageproject eindelijk af. Na mijn mening is de animatie goed gelukt. De vlotte camerabewegingen voelen goed aan, wat niet eenvoudig is om te bereiken. Het was namelijk lastig om de achtergronden op de juiste snelheid te laten bewegen in verhouding met het rijdende karakter. Ik heb dit opgelost door de ‘ease’ van de bewegende achtergrond te controleren met de ‘graph editor’. Hierin kun je door middel van een 2D diagram het snelheidsverloop van keyframes beïnvloeden.

stage frank-blog

“bewegingen van karakters kunnen al snel verkeerd aanvoelen”

stage frank

Ook ben ik erg tevreden over de bewegingen die de hoofdpersonage maakt in de animatie. De walkcycle, het struikelen, het afzetten en wegrijden, de sprong op de verhoging en de kickflip zijn allemaal goed gelukt. Dit was als animator een hele uitdaging, omdat bewegingen van karakters al snel verkeerd aan kunnen voelen. Omdat ik tijdens het animeren veel heb geprobeerd en uitgetest, ben ik erin geslaagd om de karakter animaties goed aan te laten voelen. Over de stijlovergangen ben ik ook te spreken. Het koste veel tijd om de stijlovergangen op een aantrekkelijke manier te laten animeren. Ik moest op de timing van lagen letten, wanneer moest een laag verdwijnen en wanneer moet een laag beginnen? Door middel van de ‘position’, ‘scale’ en ‘rotation’ van elementen te animeren, zien de overgangen er dynamisch uit.

kom je ook stage bij ons lopen?

Bij ons krijg je de tijd om naast je stage te werken aan je eigen project onder begeleiding van onze animatoren en designers. Lijkt jou dat leuk, of ken je iemand anders die nog op zoek is naar een stage as? Neem dan contact met ons op via onderstaande link.

Animatie stage bekijken

stage-loop