In60seconds

Ik ben zo iemand die altijd en overal een schetsboek mee naartoe neemt en non-stop aan het tekenen is, maar voor deze stage moest er op een andere manier beelden gemaakt worden dan ik gewend was. Het was minder ‘tekenen’ en meer designen, en tekenen op een meer technische manier. En dat was heel leerzaam!

vera-blog-02
vera-blog-01

Mijn doelstellingen waren vooral om inhoudelijk beter te worden met de software, maar ook om mee te draaien in het proces van opdrachten maken als bedrijf. Ik wilde graag weten hoe dat er hier aan toe ging, van concept tot eindproduct. Het onderwerp van de animatie was vrij, maar omdat ik me graag wilde verplaatsen in een werknemer van in60seconds koos ik er voor om de animatie voor een fictieve opdrachtgever te maken.

Project

Het onderwerp van het filmpje was eerst veel breder (iets met het begin van de aarde) maar gelukkig kwam dat uiteindelijk tot de essentie: dino’s. Vaak vind ik het moeilijk om een onderwerp te kiezen maar ik dacht: als ik érgens wekenlang naar moet staren zonder er zat van te worden kunnen dat maar beter dinosaurussen zijn.

De fictieve opdrachtgever voor mijn animatie werd Naturalis en de doelgroep kinderen van 6-12 jaar oud; het filmpje moest hen aansporen om enthousiast te worden over de dinosaurustentoonstelling.

vera-blog-03
vera-blog-04

Voor de animatie moest ik natuurlijk eerst veel research doen over het onderwerp, en daarmee vervolgens een tekst schrijven die goed bij de toon past van de animatie. In dit stadium ging ik ook een planning maken. Dat was ook heel belangrijk omdat je ervoor moet zorgen dat er een af eindproduct is uiteindelijk, en daarvoor moet je goed inschatten wat er allemaal gedaan moet worden en hoeveel tijd dat kost.

Toen moest er een storyboard gemaakt worden, waarin elk shot duidelijk laat zien wat er moet gebeuren in het filmpje.

“Ik had überhaupt nooit eerder een dier geanimeerd dat op vier poten loopt!”

Stijlbepaling en visual design

Daarna kwam de stijlbepaling aan bod, iets wat ik heel leuk vind. Veel moodboards maken hielp hierbij! Daarnaast heb ik een colorscript gemaakt, zodat ik de sfeer en kleuren in het filmpje vooraf bepaald had. De volgende stap is het visual design. Deze term vond ik in het begin verwarrend, maar het houdt in dat je elk shot eigenlijk opzet en daarna klaarmaakt voor de animatie. Ik had een boel shots, dus daar was ik wel even zoet mee, en het duurde even voordat ik het gevoel had dat ik uit de voeten kon met Illustrator.

vera-blog-05
vera-blog-06

Als alle shots af zijn is het tijd om te animeren! Rond diezelfde tijd werd ook de tekst door een voice actor ingesproken, zodat alle animatie goed getimed kon worden. Het was in het begin wel zoeken naar de meest effectieve manier om een dinosaurus te animeren, ik had het mezelf niet makkelijk gemaakt. Ik had überhaupt nooit eerder een dier geanimeerd dat op vier poten loopt!

Ten slotte moesten er nog sound effects worden toegevoegd, zodat alles echt ging leven. En toen was het af! Tijdens deze stage en dit project heb ik superveel nieuwe dingen moeten leren, en dat was soms erg lastig maar ik heb het nooit als vervelend ervaren. Ik ben heel blij dat ik dit project kon maken en dat ik mezelf kon uitdagen, en ook dat iedereen zo enthousiast meedacht en met feedback kwam. Het is een heel tof bedrijf!

vera-blog-07

Heb je interesse in onze stage als animator?

Bij ons krijg je de tijd om naast je stage te werken aan je eigen project onder begeleiding van onze animatoren en designers. Lijkt jou dat leuk, of ken je iemand anders die nog op zoek is naar een stage als animator? Neem dan contact met ons op.

Bekijk onze stage animatie

stage-loop